Kultura w Poznaniu

Film

PROSTO Z EKRANU. Dystopia

Jan Komasa po niewątpliwym sukcesie Bożego Ciała idzie za ciosem i oferuje polskim kinomanom kontynuację hitu sprzed dziewięciu lat. Sala samobójców. Hejter to uaktualniona odpowiedź reżysera na najsłabsze punkty coraz bardziej antagonizującego się polskiego społeczeństwa.

Przyjazny dla planety

Ponad 80 wydarzeń, 250 filmów wyświetlanych w kilkunastu lokalizacjach i 100 międzynarodowych gości w ciągu zaledwie 6 dni. Tak zapowiada się 12. już odsłona Short Waves Festival, który startuje 17 marca.

Nie ma obcych

Tom Hanks po prostu stał się panem Rogersem, który przebiera się w czerwony kardigan i uczy widzów rozmawiać o emocjach - o filmie Cóż za piękny dzień pisze Przemysław Toboła.

PROSTO Z EKRANU. Miasto gniewu

Najlepszy francuski film 2019 roku według kapituły przyznającej Cezary, nominacja do Oscara, odbijająca się szerokim echem dyskusja na temat ludzi spychanych na margines społeczeństwa - Nędznicy debiutanta Ladja Ly, film inspirowany głośną powieścią Victora Hugo o tym samym tytule, zasłużenie zbiera obfite plony.

PROSTO Z EKRANU. Wyśniony pocałunek

Xavier Dolan, który w 2009 roku, w wieku 20 lat zaszokował publiczność dojrzałością swojego debiutu pod tytułem Zabiłem swoją matkę, w nowym filmie zatytułowanym Matthias i Maxime powraca do tematów, które przewijają się przez całą jego twórczość: skomplikowanych relacji, seksualnych uniesień, toksycznych więzi łączących syna z matką.

PROSTO Z EKRANU. Kino polo

Filmowa biografia Zenka Martyniuka, jednej z najbardziej rozpoznawalnych twarzy (a przede wszystkim głosów) nurtu disco polo, to nieudana laurka wystawiona muzykowi, który porywa tłumy odbiorców gatunku. Cóż, koniunkturalne schlebianie masowym gustom, zazwyczaj nie kończy się dobrze. O ile jednak sam Martyniuk jest w tym przynajmniej autentyczny, o tyle duet Jan Hryniak-Marta Hryniak już nie.

PROSTO Z EKRANU. Pożegnanie z babcią

Zupełnie zignorowane przez Akademię Filmową chińsko-amerykańskie Kłamstewko odbiło sobie brak jakiejkolwiek nominacji do Oscarów wygraną cenionej statuetki Independent Spirit w kategorii Najlepszy Film. I w oscarowym tygodniu wydaje się w polskich kinach najciekawszą premierową propozycją.

Dziwne oblicza miłości

- Poznańska publiczność ogromnie lubi nieoczywiste propozycje. Klub Krótkiego Kina programuję już w sumie dwa lata i staram się ciągle zaskakiwać publiczność. Planując pokaz w okolicach walentynek, uznałam, że to będzie dobry trop - podejść do tematu trochę z przymrużeniem oka - mówi Emilia Mazik* z Fundacji Ad Arte będącej partnerem cyklu Klubu Krótkiego Kina.

To, co stare i fajne

- Znalazłem najprostszą definicję na słowo "retro". Bo co to jest, to "retro"? To jest coś, co jest stare i fajne. A więc nasze wydarzenia filmowe, wykorzystujące stare filmy 16 mm, to właśnie takie projekcje retro - mówi z uśmiechem Bohdan Bobrowski, który korzysta z analogowych technologii fotografii i kina.

Ciemniejsza strona Cohena

Film dokumentalny Marianne i Leonard: Słowa miłości opowiada właśnie o muzach poety, które unieśmiertelnił w swoich pieśniach - o filmie Marianne i Leonard: Słowa miłości pisze Przemysław Toboła.

Dorosłe dzieci

Chokri napisała błyskotliwe dialogi i z dużym poczuciem humoru snuje opowieść o relacjach rodzinnych. Znakomite są zwłaszcza sceny w domu rodziców, "lewaków" z pokolenia '68, rozwiedzionych, ale wciąż mieszkających pod jednym dachem - o filmie Miłość mojego brata pisze Bartosz Żurawiecki.

PROSTO Z EKRANU. Siła sióstr

Mimo zrealizowanych wcześniej kilkunastu ekranizacji (w tym ostatniej z 1994 roku, z Winoną Ryder i Christianem Balem w rolach głównych) Małe kobietki nadal stanowią interesujący temat dla współczesnego kina. To fenomen na miarę Ani z Zielonego Wzgórza - evergreen o dorastaniu, utraconym na zawsze beztroskim dzieciństwie i problemach dorosłości, z którymi na początku zmagamy się po omacku.

PROSTO Z EKRANU. Satyra przeciw nienawiści

Polski dystrybutor wypuścił do kin Jojo Rabbit, komediodramat o dziesięciolatku uważającym się za nazistę, zaledwie trzy dni przed 75. rocznicą wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Czyżby prowokacja? Kij w mrowisko? Nieważne, jak mówią, ważne, żeby mówili? Spokojnie, jego reżyser Taika Waititi, z pochodzenia maoryski Żyd, wcielający się w filmie w rolę Hitlera, doskonale wie, co robi.

Tylko to, co najlepsze

- Z czasem zrobiło nam się trochę żal, że tak świetne filmy będą wyświetlane wyłącznie na pecetach, albo - jeszcze gorzej! - na smartfonach - mówi Lucie Hášová* z  Międzynarodowego Festiwalu Krótkich Filmów Animowanych Anishort. Pokaz 20 najlepszych animacji z 11 krajów obędzie się w środę w kinie Rialto.

Przylgnięcie do zdarzeń

- Zaczęłam robić filmy eksperymentalne, bo nie chciałam kręcić zwykłej rzeczywistości, którą widzę. W taki sposób mogę budować i kreować swoją własną rzeczywistość: tworzyć po swojemu to, o czym chcę powiedzieć - mówi artystka wizualna Rafaela Jasionowicz*, której pokaz filmów eksperymentalnych odbędzie się w środę w Collegium Maius.

PROSTO Z EKRANU. Syndrom Kasandry

Nicole Kidman, Charlize Theron i Margot Robbie na jednym ekranie to już samo w sobie potrójna zachęta, by wybrać się na Gorący temat. Jest jednak powód, dla którego znacznie bardziej powinniście zobaczyć ten film - nieustannie powielany mechanizm przemocy i zależności, o którym nie wolno przestać mówić na głos.

FESTIWAL SPUTNIK. Czasem trzeba puścić

Na tegorocznym Festiwalu Filmów Rosyjskich zagościł Człowiek, który wszystkich zaskoczył w reżyserii Nataszy Mierkułowej i Aleksieja Czupowa. Film zaprezentowano na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie nagrodzony został w konkursie Horyzonty w kategorii "Najlepsza aktorka".

FESTIWAL SPUTNIK. Portret ludzkich możliwości

Leonid Krugłow w swojej Wielkiej drodze północnej przekonuje, że każde miejsce na Ziemi ma swoją historię, a ta jest warta opowiedzenia. Film dokumentujący jego podróż arktyczną szlakiem Siemiona Dieżniewa zaprezentowany został trzeciego dnia poznańskiej odsłony Festiwalu Sputnik.

FESTIWAL SPUTNIK. Prostota i niejasności

Realistyczny i oszczędny w środkach. Taki jest obraz Pewnego razu w Trubszewsku w reżyserii Larisy Sadiłowej, którego premiera odbyła się na Festiwalu Filmowym w Cannes. W Poznaniu zagościł na Festiwalu Filmów Rosyjskich Sputnik.

FESTIWAL SPUTNIK. Napięcia między słowami

Trudno o lepszy tytuł na pierwszy dzień poznańskiej repliki Sputnika. Wielka poezja Aleksandra Ługina, która międzynarodową premierę miała na prestiżowym festiwalu Busan, to spadkobierczyni krajowego kina akcji. Jej niespokojny rytm wyznacza marne wierszoklectwo i prostackie wierszyki, a nade wszystko surowa poetyka przemocy.

1 22 Strona 23 24 25 26