Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

ALE KINO! Trudne życie nastolatka

Skoro jestem wielkim miłośnikiem krótkometrażówek, to mój wybór na ostatni festiwalowy pokaz mógł być tylko jeden. Blok Nuda i inne krótkie filmy okazał się fantastycznym zwieńczeniem wyjątkowego festiwalu. Wbrew tytułowi nie nudziłem się ani przez sekundę.

. - grafika artykułu
"Altötting", fot. materiały dystrybutora

Swoją tegoroczną przygodę z festiwalem Ale Kino! postanowiłem zakończyć ciekawie zapowiadającym się setem filmów krótkometrażowych. Tym razem na pierwszy plan wyszli nastolatkowie i ich problemy. Wiadomo, że okres dorastania bywa trudny, a już na pewno burzliwy. Czasami drobne sprawy przybierają niewyobrażalną rangę i urastają do problemu życia.

Bardzo często nasze rozterki i dylematy związane są z edukacją. Ten problem poruszyło kilku twórców, ale podeszli do tematu na różne sposoby. Irański Egzamin silnie akcentuje trudną sytuację kobiet wywodzących się z tamtejszego kręgu kulturowego. Mocna scena przeszukiwania uczennic wydaje się abstrakcyjna - zwłaszcza w zachodniej Europie. My, wychowani w kulcie wolności, niezależności, nie pozwolilibyśmy sobie na takie obchodzenie się z prywatną własnością. W dodatku uczennice są karcone za szminkę czy farbowane włosy. Dla ludzi zachodu jest to wręcz szokujące, a dla tamtejszych dziewczyn to smutna codzienność.

Z tym obrazem doskonale kontrastuje hiszpański Beef. Główna bohaterka, Melisa, mocno akcentuje własną niezależność. W czasie egzaminu z literatury wchodzi w konflikt słowny z nauczycielką. Otwarcie kwestionuje panujący porządek, sens nauki oraz przydatność wiedzy zdobytej w szkole. Reakcja nauczycielki jest stonowana, ale wypowiadane słowa przytłaczają. Doskonale punktuje dziewczynę i świetnie argumentuje, po co w dalszym życiu przyda nam się zdobyta w szkole wiedza. Niezadowolona nastolatka rusza do domu i zaczyna rapować o samej sobie. Najlepsze reżyser zostawia jednak na koniec. Stosuje twist, który sprawia, że zupełnie inaczej patrzymy na film, który właśnie zobaczyliśmy.

Temat buntu to również motyw przewodni Kool Kids Tell The Night. Olivia nie potrafi odnaleźć się w nowej szkole. Na szczęście znajduje przyjaciela, który jest szkolnym wyrzutkiem, ma wprawdzie dobre stopnie, ale nie grzeszy przebojowością. Początkowo on stara się jej pomóc w nauce, ale brak efektów doprowadza go do szalonej decyzji. Chcąc pomóc przyjaciółce postanawia zaburzyć przebieg matury. Paradoks polega na tym, że tym razem to on po raz pierwszy jest inicjatorem działań niezgodnych z regulaminem. Pozostaje pytanie, jak daleko posunie się ta dwójka, aby osiągnąć cel?

Ale nie tylko szkolne opowieści obecne były prezentowane w krótkometrażowym secie. Altötting to z kolei mocna historia o rozczarowaniu i porzuceniu wiary. Z pomocą animacji reżyser przedstawia nam autobiograficzną opowieść o miłości do Matki Boskiej. Niestety im lepiej ją poznaje, tym więcej mroku odkrywa w otaczającym świecie. Nie jest wstanie pogodzić się z pewnymi aspektami Matki Boskiej i ostatecznie postanawia ją porzucić. To film nie tylko o trudach wiary, ale także zwykłej miłości.

Na koniec słowacka, ale pełna czeskiego humoru Nuda. Obraz fascynujący w formie i treści. Zastosowanie czerni i bieli przywodzi na myśl dawne produkcje czechosłowackie. Główna bohaterka i narratorka, Greta, prezentuje nam swoje zwykłe, nudne życie. Jest to marzycielka, leń i ogromny kłamca. Skutecznie wykorzystuje wrodzony talent do manipulacji i steruje innymi jak dyrygent orkiestrą. Absurd wręcz wylewa się z ekranu i sprawia, że nie sposób zachować powagi podczas seansu. Doskonała próba nawiązania do tego, co najlepsze w tamtejszej kinematografii.

Patryk Szczechowiak

  • 38. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!
  • Nuda i inne krótkie filmy
  • reż. Arthur Chrisp / Andreas Hykade / Ingride Santos / Sonia K. Hadad / Alica Bednáriková
  • wiek: 16+

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020