Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Tytaniczny Amadeus

W najbliższą niedzielę Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zagra w nietypowym, poszerzonym składzie. Dołącza do niej muzycy z Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz soliści - duet wiolonczelowy niezwykle uzdolnionych braci Bafeltowskich.

. - grafika artykułu
Orkiestrę Amadeus poprowadzi Anna Duczmal - Mróz (fot. K. Babka)

Na początku koncertu usłyszymy Gustawa i Wojciecha Bafeltowskich, laureatów XIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego. Wraz z muzykami Amadeusa wykonają Koncert podwójny g-moll z 1720 roku barokowego mistrza Antonio Vivaldiego. Dzieło to charakteryzuje się bardzo emocjonalnym brzmieniem, szczególnie rozwiniętym w części pierwszej, którą rozpoczynają soliści. Środkowa część w tempie wolnym , która uwalnia przejmująco smutną aurę, skutecznie zburzona jest w finale koncertu, cechującego się skomplikowaną rytmiką i bardzo szybkim tempem.

Główną część koncertu zajmie słynna kompozycja Gustawa Mahlera - I Symfonia D-dur "Tytan". Poznańskie wykonanie będzie jednak wyjątkowe. Orkiestra Amadeus wsparta przez muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wykona ten utwór w nietypowym opracowaniu autorstwa Klausa Simona, które w Polsce zabrzmi po raz pierwszy.

Swoją symfonię Mahler pisał w czasach niezwykle ciekawych dla kompozytorów. Druga połowa XIX wieku to czas podziału świata muzyków na dwa obozy: zwolenników muzyki programowej (odnoszącej się do skojarzeń pozamuzycznych) oraz absolutnej (której sens miał znajdować się w samej formie i strukturach muzycznych). Dzieło Mahlera pierwotnie osadzone było w muzyce programowej - kompozytor nadał literackie tytuły poszczególnym częściom symfonii oraz napisał program dzieła. Negatywne reakcje publiczności i krytyków wpłynęły jednak na to, że ostatecznie zrezygnował z nich. Jednak dziś by zrozumieć "Tytana", niezbędne jest odwołanie się do pierwszych, programowych pomysłów. Część pierwsza przywołuje nastrój idylli, ukazuje świat pierwotnej natury. Druga, która jest stylizacją taneczną walca i ländlera, ostro kontrastuje z groteskową częścią trzecią. To w niej słyszymy posępny marsz żałobny oparty na banalnym kanonie "Panie Janie". Finał symfonii, jeszcze w 1900 roku nosił podtytuł "Rozpacz zranionego serca. Bohater narażany jest na smutki egzystencji. Zwyciężył, gdy zatriumfował nad światem". Ta część zdecydowanie przełamuje posępny charakter muzyki, wprowadzając nastrój nadziei. Nazwa "Tytan" nawiązuje do słynnej powieści Jeana Paula.

Aleksandra Bliźniuk

  • Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, muzycy NOSPR, Gustaw Bafeltowski - wiolonczela, Wojciech Bafeltowski - wiolonczela, Anna Duczmal-Mróz - dyrygent.: A. Vivaldi Koncert podwójny g-moll, G. Mahler, I Symfonia D-dur "Tytan"
  • Aula UAM
  • 2.04, g. 18
  • bilety: 30-50 zł