- Takiej Malty jeszcze nie było. To będzie dla nas, i dla widzów na pewno także, nowe doświadczenie i będziemy się tej kroczącej Malcie uważnie przyglądali - mówi Michał Merczyński*, dyrektor Malta Festival Poznań.
- Takiej Malty jeszcze nie było. To będzie dla nas, i dla widzów na pewno także, nowe doświadczenie i będziemy się tej kroczącej Malcie uważnie przyglądali - mówi Michał Merczyński*, dyrektor Malta Festival Poznań.
- Im dłużej instytucje kulturalne będą nieczynne, a nasi koledzy nie będą mogli pracować, tym będziemy mieli większe kłopoty. Dlatego dziękujemy samorządowcom poznańskim i wielkopolskim za opiekę i prosimy o dalszą pomoc - mówi Filip Frątczak* z poznańskiego oddziału Związku Artystów Scen Polskich.
- Muzyka ma szeroką funkcję społeczną, tak było zawsze. Koncert online tę funkcję w dużym stopniu ogranicza. Oczywiście można komentować, lajkować i tak dalej, ale to nie to samo - mówią muzycy zespołu Bandonegro*, laureaci tegorocznych Medali Młodej Sztuki.
- Ludzie tęsknią do formuły żywego teatru - żeby to było spotkanie z publicznością. Niestety, sytuacja jest wyjątkowa, więc próbujemy sobie w niej radzić - mówi Maciej Adamczyk* z Teatru Porywacze Ciał.
- Interesują nas sytuacje artystyczne, w których twórcy pracują z dziećmi w momencie powstawania dzieła. W związku z tym szukamy kolektywów, grup artystów, którzy na co dzień pracują z dziećmi albo też na pewnym etapie pracy włączają je do swoich działań, czyli np. są one konsultantami scenariusza albo autorami jakiegoś elementu dzieła - o konkursie w ramach 23. Biennale Sztuki dla Dziecka opowiada Joanna Żygowska* z Centrum Sztuki Dziecka.
- Już znienawidziłem komputer i prowadzenie rozmów przez różne okienka. Główna kwarantanna, którą stosuję, to kwarantanna od informacji - mówi Piotr Bosacki*, artysta wizualny i poeta.
- Pandemia mocno mnie zmęczyła, lecz póki co jest to czas dość inspirujący. Dla uniwersytetu to nienajgorszy moment, choć jest bardzo kłopotliwy. Może będzie pożyteczny - mówi Michał Larek*, wykładowca, pisarz i podcaster.
- Musical jest niesamowitym gatunkiem, ponieważ obejmuje widzów niemal każdego pokroju, o niemal każdym guście. Musical to parada przeróżnych styli, gatunków, tematów i każdy może odnaleźć swój ulubiony, który pozostanie z nim do końca życia - odpowiada Edyta Krzemień**, jedna z organizatorek koncertów online z udziałem studentów poznańskiej Akademii Muzycznej Home Made Musical.
- My się po prostu bardzo lubimy, mocno ze sobą przyjaźnimy, mamy silne relacje - to nas trzyma, trzyma teatr - opowiadają Ewa Kaczmarek* i Wojciech Wiński** z Teatru Usta Usta Republika, jednego z najważniejszych poznańskich teatrów niezależnych. Zespół świętuje właśnie 20-lecie istnienia i w ramach urodzin pracuje nad nową wersją sztuki Ambasada. Można jeszcze zgłosić gotowość do wzięcia udziału w spektaklach, które odbędą się w dniach 26-28.06.
- Wiele osób odradzało mi pójście do szkoły aktorskiej. Ale cieszę się, że ich nie posłuchałam. Trzeba próbować spełniać swoje marzenia, zwłaszcza w takim wieku, nawet jeśli miałyby się okazać pomyłką. Najlepiej uczymy się na własnych błędach. Na szczęście swojej decyzji nie muszę żałować - mówi Julianna Dorosz, aktorka Teatru Animacji i laureatka Medalu Młodej Sztuki 2020.
- Plany wydania mojej drugiej książki, która miała ukazać się w marcu tego roku, niestety odsunęły się w czasie z powodu pandemii. Nie wiadomo też, w jakim stanie rynek księgarski z niej wyjdzie. Po prostu czekamy. - mówi Lilia Łada*, dziennikarka i pisarka mieszkająca w Poznaniu.
- Moi bohaterowie to nie do końca wymyślone postacie. Ich nazwiska występują w księgach adresowych z tego czasu, w Kartotece Ewidencji Ludności. Krótko mówiąc, żyli i mieszkali na Wildzie - mówi Magda Mrugalska*, autorka powieści Biała kalia, wydanej przez Wydawnictwo Miejskie Posnania.
- Coś trzeba robić, aby nie zakopać się w beznadziei, w nic-nie-robieniu - mówi performerka Monika Wińczyk*. - Jednak próba ratowania sytuacji artystów i przenoszenie wszystkich działań do sieci nie zadziała równo, bo pewne formy bardziej się nadają do tego, a inne mniej - dodaje artysta dźwiękowy Hubert Wińczyk**.
Rok 2020 miał być doskonały dla poznańskiej turystyki. Spodziewaliśmy się wzrostu rocznego na poziomie 8-10 procent, mieliśmy potwierdzoną organizację prestiżowych kongresów i konferencji - mówi Jan Mazurczak*, prezes zarządu Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, twórca akcji Poznań za pół ceny.
- Mam poczucie, że dobrze mi w wyobcowaniu ze świata. Wcale nie potrzebuję, aby stale mnie ktoś zabawiał i wybijał mnie z nudy, której wcale nie odczuwam. Jest nadal tyle rzeczy, które chcę robić, że w dalszym ciągu nie mam na wszystkie czasu - mówi Agnieszka Grodzińska*, artystka wizualna mieszkająca w Poznaniu.
- Nie rozumiem, dlaczego "niewinna czarownica" na swoim pomniku zwykle posiada atrybuty... czarownicy. To jest winna czy nie? - mówi Bożena Ronowska, autorka książki Czarownice Himmlera. Z niemieckiej kartoteki procesów o czary.
- Moim zdaniem w tej chwili ważne są dwie rzeczy: po pierwsze służba zdrowia, czyli codzienna, ciężka, doraźna walka z koronawirusem. A po drugie to, co jest zapleczem tego frontu, czyli kultura. Dopiero na trzecim miejscu ustawiłbym ekonomię - mówi prof. Waldemar Kuligowski*, antropolog kulturowy.
- Moim zdaniem wszelkie ograniczenia powodują, że trzeba znaleźć dla danej aktywności po prostu inną formułę. Wydaje mi się, że obecna edukacja artystyczna powinna być bardziej skierowana na teorię - mówi Małgorzata Szymankiewicz*, malarka i artystka.
- Ponieważ zmiana nastąpiła ewolucyjnie i naprawdę wiemy, z kim pracujemy, jak pracujemy, bo zarządzamy tą firmą i ludźmi od lat, to wszystko, co się teraz dzieje, jest konsekwencją naszej polityki. Gdybyśmy nagle zaczęły wprowadzać rewolucyjne zmiany, oznaczałoby to, że wycofujemy się z naszych wcześniejszych decyzji - mówią Justyna Kardasz* i Joanna Nowakowska**, nowe szefowe wydawnictwa Media Rodzina.
- Techniczna doskonałość uczestnika konkursu międzynarodowego powinna być punktem wyjścia i kwestią oczywistą, o której się nie rozmawia. Wszystko, co tworzy osobowość i wyjątkowość artysty, zaczyna się potem. Muzyczny świat jutra to oni - młodzi artyści, którzy będą go tworzyć koncertując, nagrywając płyty, ucząc - mówi Magdalena Wiśniewska*, organizatorka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego.