Kultura w Poznaniu

Teatr

Poza teatralnymi instytucjami

Już za kilka dni rusza kolejna edycja Międzynarodowych Spotkań Teatralnych Off Sytuacje. Z roku na rok oferta festiwalu jest coraz bogatsza. Obecnie zrzesza on niezależne grupy polskie oraz zagraniczne. W tym roku wystąpią na nim niezależne teatry bytomskie, szczecińskie, toruńskie, berlińskie, wrocławskie, poznańskie i wiele innych.

ROZMOWY W GARDEROBIE. Stawiam znaki zapytania

- Miejsce zamieszkania nie powinno mieć znaczenia. Jeśli ktoś mnie chce, proszę bardzo: jestem. Ale sam nie jeździłem i nie jeżdżę na castingi. Nie lubię brać udziału w takich wyścigach - mówi Zbigniew Grochal*, aktor Teatru Nowego.

Magnifique, zachwycające, excellent!

- Spektakl będzie śpiewany, a lalki gadające - mówi Artur Romański, reżyser ostatniej w tym sezonie premiery w Teatrze Animacji. "Nowe szaty króla" Maliny Prześlugi na motywach baśni H.Ch. Andersena na scenie od 8 czerwca.

Dwie tożsamości Michała Głowińskiego

- Ten spektakl nie jest robiony dlatego, że ja zapragnąłem zostać reżyserem. Uznaliśmy z aktywistami z Grupy Stonewall, że jeżeli nie zabierzemy się za coś sami, to wielu tematów, które są dla nas ważne, nigdy w teatrze nie zobaczymy - przyznaje Mike Urbaniak, reżyser "Michasia", którego premiera odbędzie się piątek w Scenie Roboczej.

Czterech nestorów i Verdi

- Tekst Kwartetu jest o tyle wymagający, że jest napisany na głosy, na charaktery aktorskie, jakieś emploi z tym związane. To odzwierciedlenie tego tytułowego kwartetu pochodzącego z opery Verdiego Rigoletto dokładnie trzeba tutaj odwzorować w czterech postaciach. Reżyser musi w pewien sposób zmienić się w dyrygenta - opowiada Piotr Jędrzejas, reżyser najbliższej premiery w Teatrze Muzycznym - Kwartetu Ronalda Harwooda.

Śmiechem w stereotypy

"Diane for a day" jest projektem czerpiącym z doświadczeń ruchowych kolektywu hannsjany oraz wieloletnich eksperymentów z pogranicza sztuk teatru Thikwa. Łącząc siły grupy stworzyły spektakl, w którym podkreślają, że kwestia poszukiwania własnej tożsamości nie musi być wyłącznie poważna. Sposobem na odnalezienie się w zawiłościach tematu jest według twórców śmiech.

Aktorzy w futerałach

- Nasz spektakl to podróż poprzez dzieje, w której pokazujemy historię zbiorowości z perspektywy wielu ludzi. Dotyczy tożsamości człowieka, jego walki o wolność, zniewolenia i tego, co powoduje, że robi takie, a nie inne rzeczy - mówi Wioletta Dadej, która wspólnie z mężem Sławomirem Dadejem prowadzi Teatr Ewolucji Cienia. Swoje najnowsze przedstawienie plenerowe Rozpoznani Nierozpoznani zaprezentują na Cytadeli w najbliższy piątek, sobotę i niedzielę.

Popytka znaczy tortura

Już za kilka dni na Scenie Roboczej będzie można obejrzeć premierę spektaklu "Popytka" w reżyserii Weroniki Fibich. Splatające się ze sobą historie trzech kobiet staną się pretekstem do przyjrzenia się przeżyciom i losom uchodźców. Postawione zostanie także pytanie o tożsamość i rolę kobiety, która poprzez wydarzenia wojenne zmuszona została opuścić swój dom.

Ciekawi Ukraińców

Przed nami kolejna edycja Ukraińskiej Wiosny. Ale czy nie jest tak, że w związku ze wzmożoną emigracją Ukraińców do Polski hasło festiwalu - "Poznaj sąsiada"  zmienia swoje znaczenie? Kto kogo dziś tak naprawdę poznaje?

ROZMOWY W GARDEROBIE. Dawanie jest lepsze

- Przez rok mieszkaliśmy w Grudziądzu. Tata grał tam w Teatrze Ziemi Pomorskiej, a ja chodziłam na wszystkie spektakle. I w tym teatrze, mając 6 lat, zagrałam swoją pierwszą rolę - Małą Mi w Lecie Muminków, zastępstwo za aktorkę, która wyjechała. Wtedy właśnie na dobre zaraziłam się teatrem - opowiada Dorota Abbe*, aktorka Teatru Nowego.

Oskarżamy Ziemię o zbrodnie przeciwko ludzkości

W "Obiecanej Ziemi Obiecanej" Polskiego Teatru Tańca pojedyncze bloki tematyczne dotykają takich wątków, jak religia, wojna, kolonizacja czy konsumpcjonizm. Mają zobrazować wieloaspektowość ludzkiej samozagłady, która ukazana została jako wynik pędzącego rozwoju globalnej cywilizacji. Początkowo ułożona linearnie historia ewolucji człowieka, stopniowo staje się coraz bardziej wielowątkowa, doprowadzając do scenicznego chaosu, który według twórców, ma stać się finalnym punktem rozwoju ludzkości.

Problem Hamleta z kobietami i matką

W "Ja jestem Hamlet" Agata Duda-Gracz traktuje publiczność jak swego rozmówcę i proponuje jej dekonstrukcję odpowiadającą na pytanie "po co nam dziś jeszcze Szekspir?". Pomimo trzech godzin, spektakl jest też doskonałą rozrywką, bo odpowiada naszej potrzebie na widowiska, przemoc i seks.

Przesyt koziołkami

Zapoznanie dzieci z tradycjami różnych regionów Polski, pokazanie im tańców, muzyki i zwyczajów - dobry pomysł na spektakl, jednak skłonność do ukazania ludowości w pstrokatych kolorach sprawia, że wiele z takich pomysłów rozłazi się w przesycie środków. Niestety spektaklowi Koziołek Matołek i zagadka ratuszowej wieży nie udało się tego uniknąć.

ROZMOWY W GARDEROBIE. Wyszłam z szuflady

- Miałam może sześć lat, kiedy mama zabrała mnie na spektakl gwiazdkowy. Usiadłam na widowni, kurtyna zasunięta, ale za nią widać skrawek niebieskiego horyzontu - nic innego nie pamiętałam z tego przedstawienia, tylko to niebo - opowiada Sylwia Koronczewska-Cyris*, aktorka Teatru Animacji.

Wielkopolski koziołek

W Pacanowie kozy kują. Więc koziołek mądra głowa, błąka się po całym świecie, aby dojść do Pacanowa. W całej tej długoletniej już wędrówce dotrze także i do Poznania, a to za sprawą premiery Koziołka Matołka i zagadki ratuszowej wieży w Teatrze Muzycznym.

Dziedzictwo ponadczasowego egoizmu i arogancji

- Genialny tekst Szekspira zatytułowany jest imieniem najbardziej wrednego, egocentrycznego i marudnego "artysty", jakiego tylko można sobie wyobrazić - mówi Agata Duda-Gracz*, reżyserka spektaklu Ja jestem Hamlet. Premiera - 26 kwietnia w Teatrze Nowym.

Historia wykluczenia

"Obiecana Ziemia Obiecana" - teatralna epopeja, pokazująca wyklęcie Ziemi przez gatunek ludzki - to pierwszy spektakl Polskiego Teatru Tańca w 2019 roku, ogłoszonym przez zespół Rokiem Wyklętych. Premiera - 29 kwietnia, w Międzynarodowym Dniu Tańca.

A ty wiesz, co jest ważne?

- Pomysł powstał 20 lat temu, kiedy mój syn miał dwa lata. Wymyślałem mu na dobranoc różne bajki, bo skończyły się te wszystkie znane. On bardzo lubił słuchać, a ja ćwiczyłem wyobraźnię - wspominał podczas konferencji poprzedzającej premierę reżyser Marek Cyris. Premiera Baśni o trzech konikach już w najbliższą sobotę - 13 kwietnia w Teatrze Animacji.

Tańcz z robotami

"National Affairs" Izy Szostak oparty jest na ostrym kontraście między ludzkimi tancerkami, mobilnymi robotami i statycznymi obiektami żywymi i martwymi. Artystka pokazuje jak to, co ludzkie, jest cenne jako wielofunkcyjne i uniwersalne, a to, co robocie - może być co prawda silne poprzez swoje wyspecjalizowane, lecz nigdy nie stanie się humanistyczne, pełne, nie przekroczy swego programu.

Teatr wrażliwy na współczesność

W "Rewolucji, której nie było" reżyserka Justyna Sobczyk pracująca z Teatrem 21 sięga po historię protestu pod Sejmem osób niepełnosprawnych i RON z wiosny 2018 roku. To jednak nie jest prosta, polityczna sztuka, a działanie teatralne stawiające pytanie o to, jak traktowane są osoby z niepełnosprawnościami w Polsce. Spektakl zobaczymy w środę w CK Zamek.

1 21 Strona 22 23 24 25