Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Baletowy koniec zimy pod Pegazem

Dla miłośników sztuki tańca Teatr Wielki w Poznaniu szykuje kolejną atrakcję. Po jesiennej premierze Królowej Śniegu nadszedł czas na pierwszą edycję Festiwalu Przedwiośnie Baletowe.

Grupa tancerzy w białych koszulach podtrzymuje innego tancerza, występującego na scenie w samych majtkach, za ciało i głowę. - grafika artykułu
Spektakl "BER", fot. materiały Teatru Wielkiego

Różnorodny program Festiwalu wyznacza kilka różnych kierunków. Jeden z nich to rozwój. W otwierającym Festiwal spektaklu Spectrum 02 dziewięcioro tancerzy Teatru Wielkiego zadebiutuje w roli choreografów oraz zatańczy w stworzonych przez siebie układach. Oprócz możliwości sprawdzenia się w roli twórcy, podczas pracy nad projektem artyści odpowiadają za wybór muzyki, kostiumów i scenografii oraz przygotowanie strategii komunikacji i promocję wydarzenia. Drugim wieczorem wpisanym w ten wątek będzie gościnny spektakl Polskiego Baletu Narodowego Junior. Tę grupę młodych tancerzy powołał do życia Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego. Daje ona absolwentom szkół baletowych szansę na zdobycie profesjonalnych szlifów i doświadczenia, które pozwoli przejść im z etapu edukacji do pracy w profesjonalnym zespole. Juniorską grupę Baletu Narodowego tworzy dziesięciu młodych tancerzy, którzy ukończyli szkoły w Warszawie, Gdańsku, Łodzi i Rzymie. Zaprezentują się oni w pięciu zróżnicowanych dziełach, w tym dwóch stworzonych przez Krzysztofa Pastora. Jedno z nich, Juvenalia, ma wyzwolić młodzieńczą energię i pasję, skryte za nieśmiałością i skromnością młodych tancerzy.

Zespół z Warszawy wyznaczy drugi festiwalowy kierunek, czyli występy zaproszonych gości. Do Poznania przyjedzie także międzynarodowy zespół KOMOCO, którego szefowa, włoska choreografka Sofia Nappi wraz z tancerzami stworzyła spektakl Pupo. Ich źródłem inspiracji stał się najsłynniejszy włoski "pupo" (kukiełka), czyli Pinokio. Przygody Pinokia stają się metaforą dorastania i przejścia od dziecięcej naiwności do pełnej dorosłej świadomości. Pierwsze pokusy, przykre doświadczenia i odkryta moc przebaczenia, tworzą opowieść adresowaną do dorosłych widzów, ale użyte przez Nappi środki mają zapewnić rozrywkę i wywołać refleksję także u młodszych odbiorców. Choreografka sięgnęła po zróżnicowaną muzykę (w tym nawet po nokturn Chopina!), którą łączy silny pierwiastek rytmiczny, a w warstwie choreograficznej m.in. po elementy breakdance'u i izraelskiego stylu tańca.

W programie Festiwalu nie zabraknie spektakli stworzonych w Teatrze Wielkim. Publiczność po raz pierwszy na wyremontowanej scenie zobaczy gorąco oklaskiwany tryptyk BER z układami Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa i Alexandra Ekmana. Dwukrotnie zaprezentowane zostaną Łabędzie. W tym wyjątkowym projekcie teatru tańca biorą uwagę tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszającymi się alternatywną motoryką. Ich kreatywność wchodzi w dialog z tańcem klasycznym i pokazuje, jak ważne są wrażliwość, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.

Ostatni wątek festiwalowego Przedwiośnia to kulisy, za które wprowadzą spotkania zatytułowane choreoDYI. Twórcy Spectrum 02 spotkają się z widzami na konferencji prasowej, a o grupie KOMOCO opowie Antonio Popolo Rubbio. Niezwykle interesująco zapowiada się pokaz tworzenia choreografii na żywo, który przeprowadzi szef Baletu Teatru Wielkiego Robert Bondara. Gdy spojrzy się na Przedwiośnie Baletowe jako całość, na pierwszy plan wysuwa się wielokierunkowość, energia i otwartość. To sprawia, że w nowej festiwalowej propozycji Teatru Wielkiego miłośnicy tańca mają ogromną szansę znaleźć coś dla siebie.

Paweł Binek

  • Festiwal Przedwiośnie Baletowe
  • 15-25.02
  • Teatr Wielki
  • więcej informacji tutaj

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024