Kultura Poznań.pl

Sztuka

opublikowano:

Galerie w tkance miasta

O projekcie "Miejskie Galerie UAP" mówi Mateusz Bieczyński, prorektor Uniwersytetu Artystycznego ds. naukowo-badawczych.

#
Warsztaty w jednej z galerii UAP, fot. materiały UAP

"Miejskie Galerie UAP" to projekt zrzeszający nowo powstałe przestrzenie wystawiennicze Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Ile ich jest?

Do końca roku działać będzie pięć galerii Uniwersytetu Artystycznego. Program się rozwija, więc niewykluczone, że ta liczba wkrótce wzrośnie. W czasie wakacji została otwarta galeria studencka R20 przy ulicy Ratajczaka 20. W ramach inauguracji roku akademickiego otworzyliśmy Dużą i Małą Scenę przy Alejach Marcinkowskiego 28, a 24 listopada swoją działalność rozpoczęła galeria Curators'LAB mieszcząca się przy ulicy Nowowiejskiego 12. Przed nami jeszcze ostatnie w tym roku otwarcie: 8 grudnia przy ulicy Wodnej 24 rozpocznie działalność Galeria Design UAP.

Do tego projektu zaliczają się nowe galerie Uniwersytetu. A te istniejące już, takie jak AT, pozostają poza?

Galeria AT jest galerią autorską, prowadzoną od 35 lat przez dr. Tomasza Wilmańskiego. Nie chcieliśmy w żaden sposób ingerować w jego autonomię. Oprócz AT na terenie szkoły działa jeszcze Galeria Rotunda, która również zyskuje nową formułę. Znajdzie się ona pod kuratelą naszych studentów doktoranckich, którzy będą mieli możliwość samodzielnego zarządzania tą przestrzenią. Pozwoli im to wejść na wyższy etap profesjonalnej działalności wystawienniczej.

Czy wśród uczelnianych galerii będzie miejsce na galerię autorską prowadzoną przez osobę, która ma realny i mocno osobisty wpływ na jej profil? Taką jak AT czy nieistniejąca już ON?

Program kulturalny dla poszczególnych galerii powstaje w drodze rozmów między zespołem kuratorskim oraz artystami. W jego skład wchodzą prorektorzy UAP oraz pracownicy działu promocji. Współpracujemy również z osobami zaproszonymi przez nas do współpracy przy poszczególnych projektach. Łączymy tutaj formułę programową z formułą otwartą, w której jest miejsce na przyjmowanie projektów z zewnątrz. Jednocześnie dbamy o jakość wystaw i ich spójność z programem poszczególnych miejsc, tak aby każde z nich miało swoją wyrazistą tożsamość.

Pytając o stare galerie, celowo nie wymieniłem Rotundy i Auli, ponieważ były zawsze galeriami wewnętrznymi. Czy w nowych galeriach będą się pojawiały prace zaliczeniowe studentów, czy może jest dla nich szersza strategia kuratorska?

Każda z przestrzeni otrzymała ściśle określony profil. Galerie przy Alejach Marcinkowskiego są witryną Uniwersytetu na miasto. Pokazujemy w nich dokonania naszych pracowników bądź artystów związanych z Uniwersytetem i absolwentów. Ich program jest zróżnicowany i jest w nim miejsce również na prezentację dokonań studentów. Galerią dedykowaną w całości studentom jest galeria R20 przy ul. Ratajczaka, również Rotunda, w której wystawiają nasi doktoranci. Jeżeli chodzi o Curators'LAB, to chcielibyśmy przyjmować tam projekty autorskie, przygotowane przez konkretne osoby z unikatową wizją kuratorską. Chcielibyśmy, żeby było to miejsce spotkań i wymiany idei o sztuce. Galeria Designu będzie, jak sama nazwa wskazuje, sprofilowana tematycznie. Zamierzamy tutaj otworzyć drogę do prezentacji dokonań naszego Uniwersytetu w dziedzinie projektowania. Chociaż ten rodzaj sztuki stał u nas zawsze na wysokim poziomie, nigdy nie było inicjatywy, żeby myśleć o nim w kontekście wystawienniczym. Chcieliśmy przełamać podział sztuki na tę klasyczną i użytkową i pokazać, że również design może posiadać własną galerię.

Czy w programie jest też miejsce na wystawy niezwiązane z uczelnią i z miastem? Czy poznaniacy będą mieli szansę obcować ze światową sztuką?

Oczywiście. Planujemy wchodzić w interakcje z naszymi partnerami zagranicznymi, chcemy również, aby istniała możliwość przyjmowania projektów kuratorskich z różnych ośrodków międzynarodowych. Układając program na 2017 rok, rozmawialiśmy z partnerami z Ameryki, Azji, Europy. Nasza oferta wystawiennicza ma wykraczać poza to, co oferujemy w Poznaniu. Wierzymy, że możliwie szerokie spojrzenie na sztukę pozwala na rozwój środowiska artystycznego w naszym mieście.

Jak dotąd odbyły się wystawy indywidualne, planujecie też szersze formy, jak wystawy zbiorowe czy festiwale?

W większości naszych galerii istnieją ograniczenia wynikające z uwarunkowań przestrzennych - nie są to duże sale wystawiennicze, w związku z tym trudno o organizację dużej, zbiorowej wystawy. Natomiast jedną z idei programu jest pokazywanie artystycznych dialogów. Już 1 grudnia w Małej i Dużej Scenie otworzymy dwie wystawy, które będą opierać się właśnie na tym pomyśle. Pierwsza z nich to wystawa rysunków satyrycznych i karykatur autorstwa Maxa Skorwidera. Zostaną skonfrontowane z twórczością Honoré Daumiera, wybitnego francuskiego karykaturzysty z XIX wieku. Takie połączenie pozwoli pokazać uniwersalność problemów, przywar społecznych i politycznych. Kolejna będzie wystawą dwóch poznańskich plakacistów, uznanych na świecie: Szymona Szymankiewicza i Marcina Markowskiego. Myślę, że ta idea będzie kontynuowana i na pewno takich dialogów artystycznych pojawi u nas sporo.

Galerie szkolne kojarzą się zazwyczaj z przestrzenią hermetyczną i zamkniętą. Niełatwo jest przyciągnąć do nich ludzi z zewnątrz. Czy macie jakiś pomysł, jak tę swoistą klątwę przełamać?

Po pierwsze sama idea galerii "miejskich", które nie są zamknięte w obrębie uczelnianych murów, a rozlokowane w tkance miasta, sprawia, że zyskują one bardziej otwarty charakter.

Dodatkowo pomocny okaże się też program warsztatów towarzyszących każdemu z wydarzeń. Znajdą się wśród nich zajęcia otwarte dla wszystkich, którzy się zgłoszą, ale także takie adresowane do grup wykluczonych, na przykład osób niepełnosprawnych. Rozwijamy też program Uniwersytetu Trzeciego Wieku i wydarzenia adresowane do najmłodszych. Mamy więc nadzieję, że poprzez te inicjatywy w krótkim czasie stworzymy dość duże audytorium, które będzie kojarzyć nasze galerie jako miejsca bardzo przyjazne, w których można porozmawiać o sztuce. Nie tylko o wystawach, które się odbywają, ale również o sztuce w szerszym kontekście.

rozmawiał Bogusz Bogatko

Mateusz Maria Bieczyński - doktor nauk prawnych, historyk sztuki, krytyk, kurator, autor licznych książek i artykułów poświęconych zagadnieniu sztuki i prawa

  • Miejskie Galerie UAP
  • 1-13.12, Galeria Duża Scena, Honneur pour Daumier - Max Skorwider i Honoré Daumier
  • 1-13.12, Galeria Mała Scena, Al. Marcinkowskiego 28/2, Ludzka Komedia - Szymon Szymankiewicz i Marcin Markowski
  • 8.12 otwarcie Galerii Design UAP, ul. Wodna 24, Materiał. Projekt. Mebel - Aleksander Kuczma (czynna do 23.12)
  • 8.12-5.01.2017, Galeria R20, ul. Ratajczaka 20, Rysunkowe rozważania o obrazie - Sebastian Trzoska
  • 15-27.12, Galeria Duża Scena, Al. Marcinkowskiego 28/1, Inni - malarstwo, grafika i rysunek - Piotr C. Kowalski
  • 15-27.12, Galeria Mała Scena, Al. Marcinkowskiego 28/2, Płynny ołów - Piotr Macha
  • 21.12, Galeria Curators'LAB, ul. Nowowiejskiego 12, Celebrating a Culture of Cultures
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.